VAKUUTUS

Jokainen alle 18-vuotias uimaseuran uimari on vakuutettu seuran puolesta, pois lukien kilparyhmä. Valkeakosken uimaseuran alle 18-vuotiaat on vakuutettu uimaliiton Vesipeto harrastepassi-vakuutuksella. Se on tarkoitettu kaikille alle 18 vuotiaille lapsille ja nuorille, jotka osallistuvat uimaseuran toimintaan harrasteryhmissä, kuten esim. vesirallissa ja tekniikkarallissa. Ilmoittautumisen lähetettyään huoltaja antaa automaattisesti samalla suostumuksensa, että seura saa luovuttaa alle 18v uimarin (myös henkilötunnuksen) ja huoltajan tiedot uimaliitolle vakuutusta varten. Kilparyhmän huoltaja sitoutuu ilmoittautumisen yhteydessä, että se hankkii lapselleen kilpailulisenssin uimaliitolta. Seura ei erikseen hanki kilparyhmään kuuluvalle uimarille vakuutusta.

Uimakoulu ja vauva- ja perheuinnin vakuutus

Uimakouluvakuutus on jäsenseurojen järjestämään ja valvottuun toimintaan tarkoitettu ryhmätapaturmavakuutus, joka kattaa vauva- ja perheuinnin, uimakoulutoiminnan sekä Vesipeuhulat tai vastaavan toiminnan. Kyseinen vakuutus on voimassa myös edellä mainittuihin toimintoihin liittyvässä alkuverryttelyssä maalla, sekä em. toimintojen yhteydessä pukuhuone- ja saunatiloissa. Vakuutus ei ole voimassa matkalla näihin toimintoihin tai näistä pois. Uimakouluvakuutus on tarkoitettu ryhmiin, joissa opetellaan uimataitoa ja opetus tapahtuu pääsääntöisesti opetusaltaassa tai muussa vastaavassa. Seura huolehtii, että uimakouluvakuutus on voimassa. Vakuutus tulee uimaliiton puolesta.

Uimaseuran valmentajat

Uimaseuran valmentajat kuuluvat Pohjola vakuutuksen vapaaehtoistyöntekijöiden ryhmätapaturmavakuutuksen sekä uimaseurojen vastuuvakuutuksen piiriin (TuplaTurva). Vakuutettuina ovat Suomen Uimaliiton jäsenseurojen kaikki vapaaehtoistyöntekijät. Tapaturmavakuutus korvaa kaikenikäisille vapaaehtoistyötä tekeville sattuvia tapaturmia (esim. kilpailujen ja tapahtumien järjestäminen, valmennus, koulutus, varainhankinta, luottamusmiestyö, toimistotyö). Myös edellä mainittuihin toimintoihin liittyvät välittömät matkat kuuluvat vakuutuksen piiriin. Vakuutus on voimassa Suomessa sekä myös tilapäisesti korkeintaan 3 kk:n ulkomaan matkoilla samoin edellytyksin kuin Suomessa.

Lue lisää vakuutuksesta Uimaliiton sivuilta.

Sattuiko vahinko?

Kun vahinko sattuu uimaseuran harjoitusten aikana, tulee uimarin olla harjoitusten aikana ilmoittaa vahingosta valmentajalle! Näin vältetään epäselvyyksiltä, kun tieto on heti uimaseuran tiedossa. Valmentaja on yhteydessä tarpeen tulleen uimarin kotiin (alaikäisen uimarin kohdalla) sekä ryhmän vastuuvalmentajaan. Valmentajien kautta tieto kulkee seuran puheenjohtajalle, joka on yhteydessä uimarin huoltajaan tai täysi-ikäiseen uimariin. Seuraan puheenjohtaja antaa mahdolliset lisätiedot (mm. vakuutusyhtiön ja vakuutusnumeron). Kun vahinko on sattunut niin yhteyshenkilö seuran puolelta on seuran puheenjohtaja.

Vakuutus asioissa voit olla yhteydessä:

Niko Suokas